Важността на правилната шофьорска позиция беше засегната в статията за безопасността зад волана. За да обобщим – не трябва да седите нито прегърбени над волана, нито пък твърде далеч от него. Трябва да се чувствате удобно, но да не сте прекалено отпуснати. Трябва да държите волана при позиция на ръцете „два без десет“ или „три без петнадесет“ като ръцете трябва да са сгънати под ъгъл между 90 и 120 градуса. Ако ръцете ви са правилно позиционирани ще можете най - добре да извършвате внезапни, но контролирани движения на кормилото ако се наложи. Невъзможно е един шофьор, който шофира със сближени една до друга ръце на „12 часа” или шофьор, който придържа волана с една ръка на „6 часа” да се справи адекватно при спешна маневра.
Движенията на волана трябва да бъдат извършвани чрез плъзгане на волана през ръцете ви. Ето как работи тази техника. При завиване надясно, например, завъртете волана няколко сантиметра надолу с дясната ръка и го оставете да се плъзне през пръстите на лявата. Когато дясната ви ръка вече не може да завърти волана повече, продължавайте да завивате като сега лявата ви ръка върти волана нагоре. В същото време преместете дясната ви ръка в позиция, готова да повтори операцията. Ако не сте свикнали да управлявате по този начин може би ще усетите, че движенията ви са леко некоординирани, но ви трябва само малко практика, за да усвоите техниката и да я превърнете в едно контролирано и чисто движение, което позволява на волана да се заключва постепенно докато имате устойчив и сигурен захват върху него.
След като излезете от завоя, изправете кормилото чрез повтаряне на метода в обратна посока. Не позволявайте на ръцете ви да се отклоняват от позицията на „12 часа”, защото това намалява нивото на контрол, което имате върху кормилното управление. Дори когато сте заключили рязко волана при рязък завой, ръцете ви трябва да са противоположни една на друга и готови да извършат допълнително заключване при нужда, например ако автомобила поднесе.
При излизане от завой може да се изкушите да оставите самостоятелното центриране на кормилото да го върне в изходна позиция като оставите кормилото да се плъзне през пръстите ви. Напредналите шофьори не правят това, защото това действие е сериозна пречка ако се наложи внезапно движение на волана. Ценни части от секундата се прахосват при възвръщането на сцеплението. Само при извършване на маневри с ниска скорост, например може би при обръщане на автомобила в някой паркинг, този метод може да бъде сметнат за приемлив. Въпреки, че не е задължително, прието е при паркиране или движение назад да управлявате с една ръка на „12 часа” на волана.
По всяко друго време управление на волана в стил „кръстосани ръце” трябва да се избягва, тъй като този начин на шофиране пречи на контрола ви над кормилното управление. Състезателните пилоти могат да бъдат видени да кръстосват ръцете си (поне във времената, когато състезателите можеха да се видят в автомобила), но за тях скоростта е най - важна, а опасността е от второстепенно значене. Нито едно от тези неща не важи при обществените пътища.
Много шофьори не си правят труда да преценят точно ширината на автомобилите си, понякога мислейки, че автомобилите им са доста по - широки, отколкото всъщност са. Придобиването на точна представа за широчината и дължината на автомобила ви ще ви позволи да се справите с проправянето на път през натоварения трафик по - лесно или пък ще ви позволи да се вместите в тясното място за паркиране, което преди ви се е струвало прекалено малко. Можете да се научите да управлявате прецизно и да прецените размерите на автомобила си като се упражнявате с маркировки на някой празен паркинг в неделя сутрин. След като усъвършенствате това изкуство не го използвайте неразумно, като подминавате паркирани автомобили на разстояние няколко сантиметра или пък правите десни завои прекалено близо до бордюра.
Освен да позиционирате ръцете си правилно, вие също трябва да държите волана по правилен начин. Плахите или неопитните шофьори често държат волана толкова стегнато, че бялото на кокалчетата им се вижда. Освен, че е изморително, прекалено силният захват обикновено прави въртенето на волана по - грубо, което може да накара автомобила да криволичи, движейки се с 70 км/ч по магистралата. При правилно настроен волан всеки автомобил би трябвало да се движи в права линия, но за това е важен и лекият, но сигурен захват. Повечето автомобили се влияят от силния вятър или пък от вибрациите, които се получават при преминаването на голям камион по магистралата и в тези случаи лекият захват е перфектен за упражняване на леки корекции на волана. Управлението на един автомобил е като конната езда: поддържайте сигурен, но внимателен захват на юздите. Ако изпотяването кара пластмасовият волан да се хлъзга, използвайте кожен калъф за волана или пък ръкавици, които са достатъчно тънки за да позволят чувствителност при допир.
Никога не носете дебели ръкавици докато шофирате през зимата преди парното да е имало шанс да затопли напълно автомобила. Дебелите ръкавици са тромави, могат да повлияят на сцеплението и обикновено правят завъртането на волана по - грубо, което в мокри или заледени условия може да доведе до поднасяне на автомобила. Тъй като няма да сте пълноценни шофьори ако треперите от студ, най – добре е да изчакате автомобила да се затопли пет или десет минути преди да потеглите на зимно пътуване.
Чувствителността на волана е от решаващо значение, особено днес, когато автомобилите имат серво-управление на волана. Повечето системи са далеч по - сложни, от колкото са били преди, някои автомобили вече имат степен на помощ, която варира в зависимост от скоростта, но в този случай шофьорът може да бъде ощетен от важното „усещане” на волана при управление. Съобщения от кормилното управление за това как предните колела реагират на пътната настилка дават на неопитния водач доста полезна информация. Серво-управлението на волана, което изглежда прикрива тези съобщения от предните колела, не трябва да се подценява, тъй като е доста лесно едно внезапно движение при хлъзгав път да наруши сцеплението на предните колела, водейки до поднасянето им. Привидната лекота на движение не трябва да заблуждава, че поведението на автомобила ви на пътя е по - добро.
Тази диаграма показва презавиване и недозавиване. В ляво виждате ситуация на презавиване и позицията на предните колела при неговото коригиране, а в дясно е показана ситуация на недозавиване.
Не можем да оставим темата за кормилното управление без да обсъдим често неразбраните термини - „презавиване” и „недозавиване”. Те се отнасят до основните характеристики за управление на автомобила, а не до някакво действие, предприето от водача. Повечето автомобили с предно предаване, се нуждаят от по - голямо завъртане на волана отколкото очаквате, за да вземат завой, особено при висока скорост: това е „недозавиване”. Повечето автомобили със задно предаване, се нуждаят от по - малко завъртане на волана от очакваното, изисквайки дори да върнете леко волана, за да запази треакторията на движение: това е „презавиване”. „Презавиването” и „недозавиването” зависят от това как автомобила реагира на отклоняването от праволинейното движение от кормилното управление.