В тази статия са засегнати два аспекта на безопасността зад волана. Първо, важно е да бъдете в правилна шофьорска позиция и да се уверите, че седалката е позиционирана правилно спрямо волана и педалите на автомобила. Второ, елементите за безопасност в автомобила – огледала, предпазни колани, облегалки за глава и други, които трябва да бъдат правилно използвани.
Това е неправилна позиция тип "състезател" - облегнат назад, с опънати в лактите ръце. Тя може да е добра за състезателен автомобил, но е крайно неподходяща за шофиране на обикновен автомобил по обществените пътища.
Едно от най - основните изисквания за безопасно шофиране е да се седи правилно зад волана. Ако шофьорската ви позиция е грешна, вие намалявате степента на контрол, която имате върху превозното средство и шофирането става ненужно изморително. По този начин едно опитно око може да види недостатъците ви като шофьор. Много шофьори седят или твърде близо, или твърде далеч от волана, като първият вариант е по - често срещан. Други пък са просто прекалено небрежни в подхода си.
Седенето твърде близо до волана обикновено предполага, че на водачът му липсва увереност в способността му да управлява автомобила, въпреки че лошото зрение също може да е причина. Шофьорът може да не е наясно, че има някакъв дефект в зрението си, защото влошаването обикновено става постепенно, а шофьорът компенсира за него с несъзнателно доближаване до предното стъкло.
От друга страна може да направите грешката да бъдете твърде отпуснати. Може и да е удобно да държите волана ниско долу само с лявата ръка, с лакът, почиващ на вратата или на прозореца, но контролът при спешен случай ще е силно нарушен. Шофирането с една ръка, небрежно държейки волана е признак за прекалена самоувереност, граничеща с мързел и отегчение. Шофьорите на автомобил с усилвател на волана (почти всички автомобили в днешно време) трябва да бъдат внимателни с развиването на мързеливи навици. Само защото е възможно да насочвате волана с малкия пръст не означава, че това е безопасно. Отново, възможно е при такъв минимален контрол да не се справите ефективно с внезапна маневра за избягване на някакво произшествие, а и концентрацията ви може да се наруши ако сте прекалено спокойни.
Момчетата „състезатели“, които се стремят да подражават на автомобилните пилоти като се облягат назад с ръце, протегнати към волана, също постъпват погрешно. Един кандидат - „състезател“, който смята, че полегнала позиция е подходяща за скромния му автомобил, може да научи за негова сметка, че действия подходящи за истински състезания трябва да се избягват на пътя.
Характерната за автомобилните пилоти позиция с опънати ръце е причинена от липса на място в тесния кокпит, от чувствителността на волана, който изисква само леко движение на китката за да промени посоката, от малкият волан и от аеродинамичната логика да лежиш назад в ниския автомобил. Този стил на шофиране е не само нелогичен на пътя, но и намалява контрола на водача и е също толкова изморителен, колкото седенето приведен над волана.
Като оставим грешните позиции на управление на страна, можем да обърнем внимание на правилната. Тя трябва да позволява на ръцете ви да седят естествено в позиция „два без десет“ или „три без петнадесет“ на волана с ръце сгънати в лактите на ъгъл между 90 и 120 градуса. Краката ви трябва да бъдат позиционирани удобно по отношение на педалите: те не трябва да бъдат наклонени от една от страните на волана, нито пък трябва да сте седнали толкова далеч, че да трябва да се протягате, за да натиснете съединителя до пода.
Въпреки, че има хора с най - различни форми, размери и пропорции, повечето автомобили в днешно време имат достатъчно място и позволяват достатъчна регулация на наклона на седалката, за да предложат на по - голямата част от водачите удобна позиция. Ако сте необичайно висок или нисък, то разбира се, че трябва да проверите дали ще можете да намерите удобна позиция за шофиране преди да изберете кой автомобил да купите. Когато откриете удобна позиция ще видите, че автомобилът става по - лесен и по - приятен за шофиране, което пък допринася за сигурността зад волана.
Тази диаграма показва зрителното поле осигурено от добре регулирани огледала. Винаги проверявайте дали огледалата са добре регулирани, иначе рискувате "слепите петна" да са значително по - големи и да скрият колоездач, мотоциклетист или автомобил.
Огледалата са жизнено важни, защото те представляват връзката ви с външния свят, криещ се зад периферното ви зрение. Доброто вътрешно огледало ви дава широка видимост, за предпочитане до „слепите петна“, образуващи се от задните калници между задното стъкло и задните странични прозорци. Огледалото е от съществено значение, за да имате ясна видимост какво се случва зад вас. Автомобилният дизайн е достатъчно напреднал, за да осигурява на повечето съвременни автомобили добри вътрешни огледала. Ако обаче превозното ви средство има некачествено огледало е добра идея да си купите по - голямо, което може да се прикрепи към предната част на стандартното огледало. Въпреки, че изпъкналото стъкло осигурява по - широко зрително поле, по - голямото стъкло е предпочитано, защото един изкривен образ дава невярна представа за разстояние.
Ако вътрешното огледало вибрира, което се случва доста често, намерете как да го прикрепите внимателно към панела на предното стъкло или пък покрива; разстоянието до размития образ на един автомобил е много трудно за преценяване. Повечето съвременни автомобили са оборудвани с удобна корекция срещу заслепяване, която е доста полезна за премахване на потенциално разсейване, причинено от автомобил с дълги светлини зад вас през нощта. Струва си да запомните обаче, че използването на тази опция може да промени възприятието ви за разстояние (може да направи фаровете да изглеждат по - далеч ако се прецени с един бърз поглед), за това се уверете, че сте върнали огледалото в нормалното му положение, когато ослепителните светлини вече не ви следят.
В днешно време производителите поставят външните огледала в предната част на вратите. Правилно регулираните огледала довършват видимостта, която не се вижда от вътрешното огледало и са особено ценни. Тъй като огледалата на вратите в днешно време са по - големи от старомодните странични огледала, те са по - уязвими към разместване от пешеходци или дори от преминаващ автомобил в някоя тясна уличка. Въпреки, че шофьорът може да нагласи огледалата си като се протегне през прозореца на автомобила по време на движение, или чрез вътрешното управление, добра идея е винаги да проверявате огледалата преди да потеглите. Глупаво е да се опитвате да коригирате позицията на огледалото, докато шофирате.
Първото нещо, което трябва да се каже за предпазните колани е, че използването им от пътуващите на предните седалки е абсолютно задължително. Изключение правят следните специални случаи, в които е законно да сте без колан на предната седалка - бременни жени, лица извинени по медицински причини, таксиметрови шофьори в населени места и автомобилни инструктори по време на обучение.
Всички нови автомобили са оборудвани с инерционни колани, но част от по - старите автомобили имат статични колани. Инерционните колани дават свобода на движението при нормално шофиране, така че пътуващият да може да се наведе напред, например за да достигне нещо, но се заключват при рязко натискане на спирачките. Въпреки, че някои хора бяха скептични за тяхната надеждност, този вид колани се доказаха като почти безпогрешни, стига заключващият механизъм да функционира перфектно. Уверете се обаче, че нищо на пода, като например чадър, не може да се плъзне към макарата и да я блокира (ако тя е открита). Добра идея е от време на време и да проверявате дали лентата не е протрита. Ако автомобилът ви има статични колани, слагайте ги стегнато, за да функционират правилно при евентуален инцидент. Ако карате различни хора на предната седалка, не им позволявайте да пренебрегват затягането на колана, само защото изглежда трудно.
Всички нови автомобили сега трябва да имат задни предпазни колани, които обикновено са под формата на стандартни триточкови колани за двама от пътниците и каишка през кръста за третия пътник по средата. Ако задните колани са налични в автомобила, то използването им също е задължително. Необезопасен пътник на задната седалка се превръща в опасен движещ се обект в случай на инцидент.
Малките деца, обикновено под 10 години, са твърде малки, за да използват колани за възрастни правилно. За това те трябва да бъдат защитени от детско столче. Има много разновидности на пазара, включващи и двустепенни такива, които са подходящи от раждането на детето до четири годишна възраст. Повечето столчета са с мини версия на четири - точков колан за възрастни, от който нито едно дете не би могло да се измъкне.
Облегалките за глава, често проектирани като неразделна част от седалката, помагат за предотвратяването на камшичен удар на горния прешлен, при който главата се удря назад ако превозно средство се блъсне в задната част на автомобила ви. Ако облегалката за глава е с ергономичен дизайн, тя може да служи и като отмора за уморения пътник. Ако сте шофьор обаче, не трябва да се изкушавате да облегнете главата си ако сте уморени – далеч по - безопасно е да отбиете и да си починете от шофирането.
Основното оборудване за безопасност в автомобила ви трябва да включва и комплект за първа помощ, и пожарогасител, който трябва да бъде здраво закрепен за автомобила – в багажника или може би под предната седалка. Изберете добра марка пожарогасител, с адекватна големина, така че да може да се справи с бензинови и електрически пожари.
Редовни проверки трябва да се извършват на налягането на гумите и на състоянието на фаровете, спирачките, кормилното управление, чистачките, както и на устройствата за безопасност, посочени в инструкциите за употреба на вашия автомобил.
Преди да приключим въпроса с безопасността зад волана е нужно да кажем няколко думи за използването на телефони в автомобила. Повечето от нас са видели примери за потенциалната опасност, която съществува когато шофьор държи телефон, докато автомобила е в движение. Шофьорът може да променя скоростта неправилно, да реагира късно на опасности или да кара на зиг заг по пътя. Общо взето, освен незаконно, това е и предпоставка за катастрофа. В Закона за движение по пътищата правилата са много ясни: не използвайте мобилен телефон или телефонна слушалка, докато автомобила ви е в движение. Ако искате да ползвате телефон в автомобила си, използвайте хендсфри. Дори тогава, използвайте телефона само когато той няма да отвлече вниманието ви от пътя, а ако имате възможност е най - добре да спрете автомобила преди да отговорите на обаждане или да направите такова. Въпреки, че всичко показва, че комбинацията от телефон и автомобил не е добра, има една много ценна полза да можете да правите обаждания от автомобила. Ако някое задръстване ви кара да закъснявате за важна среща, можете да премахнете стреса и напрежението, като просто се обадите и обясните закъснението си.