Позиционирането е важна част от безопасното шофиране, която ви помага да покажете на останалите шофьори какво сте на път да направите и едновременно с това и ви осигурява най - добрата видимост.
1. Завиване наляво в пресечка - при възможност минете в средата на пътя и оставете достатъчно място, за да могат автомобилите зад вас да ви подминават безпрепятствено.
2. Завиване наляво на кръстовище - дори и при наличието на една лента при възможност стойте в лявата и част, за да могат автомобилите зад вас безпрепятствено да продължават напред и надясно.
3. Паркирани автомобили - при подминаване на паркирани автомобили оставяйте допълнително място за пешеходци или отварящи се врати.
4. Кръгови кръстовища - минавайте от външната страна на кръстовището само ако завивате надясно или продължавате направо.
5. Автобуси - не карайте прекалено близко зад тях, защото може да се наложи трудно изпреварване ако автобуса спре внезапно.
6. Завиване надясно - стойте най - в дясно на лентата, с леко завити предни гуми, като при преминаване внимавате за дистанцията до бордюра.
Начинът, по който позиционирате вашия автомобил ще допълни информацията, дадена от мигачите, за това накъде възнамерявате да тръгнете.В градове и на други места с натоварен трафик, не винаги е възможно да позиционирате автомобила си точно където би ви се искало. В определени ситуации може да бъде необходимо да се преместите от идеалното място, за да осигурите пространство на други превозни средства, така че да избегнете задръстване на движението.
При нормално движение трябва да се стремите да заемате средата на вашата лента, за да сте далеч от бордюра и да не бъдете прекалено към средата на пътя, защото това би притеснило насрещно движещите се водачи.Въпреки това може да се наложи да промените позицията си и да се придвижите по - наляво ако има велосипедисти или пешеходци, или да се преместите по - надясно, ако има дълги или широки превозни средства, които се нуждаят от повече пространство на пътя.
Посоката, към която възнамерявате да се отправите на дадено кръстовище трябва да определя позицията, която ще заемете.Дори и да има само една лента за движение, вие все пак можете да заемете позиция по - наляво или по - надясно в зависимост от това накъде възнамерявате да завиете, като въпреки това останете в лентата. Леко завъртане на колелата в посоката, в която искате да завиете, също помага да покажете своите намерения по - ясно.
Когато завивате надясно, трябва да сте възможно най - далеч от бордюра. В противен случай рискувате да закачите ръба на тротоара със задните колела. На ляв завой сигнализирайте намеренията си по - рано и заемете лява позиция на пътя. Дори и при наличието на една лента при възможност стойте в лявата и част, докато чакате възможност да преминете кръстовището, така че останалите шофьори да могат да преминават отдясно на вас.
Позиционирането на автомобила при кръгово движение е почти същото като при кръстовища – то спомага за сигнализирането на предстоящите ви действия. Когато искате да завиете надясно или да продължите напред, продължете в дясната лента и останете от външната страна на кръговото движение, където има обикновено място за два пътуващи един до друг автомобила. Когато искате да продължите по - напред от втория завой на кръговото, тогава се престройте в лявата лента и карайте около вътрешната страна.
Често задръстванията по днешните магистрали са причинени от шофьори, които държат да карат в лявата лента, дори и когато дясната лента е сравнително свободна. Това което се случва е, че по - бързи превозни средства идват отзад и не могат да продължат напред, което води до задръстване на автомобилите. Когато нервите на някои от шофьорите се опънат са възможни и по - опасни ситуации - някои водачи могат да предприемат изпреварвания от вътрешната страна, което е доста опасно.
Когато броят на превозните средства на една магистрала е наистина голям, често има по - малко струпване на автомобили в дясната лента и те се движат по - бързо. Ето защо понякога е добра идея да не заемате позиция на опашката в лявата лента. Правилото е, че лявата лента е за изпреварване, а не просто за бързо каране и когато не навлизате в нея ще имате много по - голям шанс да се предпазите от верижна катастрофа.
По време на десен завой ще имате най - добра видимост ако позиционирате автомобила си в лявата част на лентата.
Преместете се леко в дясно, за да имате по - добра видимост по време на ляв завой.
На извънградските пътища обикновено имате много по - голям избор за позиция на пътя, тъй като в градовете има много повече пътни маркировки и като цяло по - малко пространство. Освен това на извънградските пътища се движите по - бързо, отколкото в града и съответно имате нужда от повече пространство, за изпреварване или за да избегнете неравности или други препятствия като дупки, локви и т.н. без да застрашите останалите участници в движението.
Една полезна техника, която ще ви осигури допълнителна видимост на завоите е да се позиционирате, така че да можете да видите идващите автомобили възможно най - рано. Това означава да преместите автомобила (предполагайки, че имате място разбира се) до положение, което ще ви позволи да видите по - далеч в завоя. На ляв завой се преместете колко можете по - надясно, а при десен завой се доближете до централната маркировка, но бъдете готови отново да се придвижите надясно ако се появи друго превозно, за да му предоставите достатъчно пространство.
Високите и дълги превозни средства понякога трябва да заемат алтернативни позиции, за да предотвратяват опасности. Бъдете готови за автобуси по средата на пътя при тесни пътища.
Поради относително малкия размер и лесното маневриране на автомобилите, обикновено можете да се позиционирате почти навсякъде, където искате. Някои от другите участници в движението обаче не са такива късметлии - широките, дългите или високите превозни средства често имат само един избор на позиция, за да избегнат препятствията на пътя. Ето защо трябва да сте подготвени за превозни средства, които се готвят за завой, завивайки първо в обратната посока, а също и за високи превозни средства като автобуси, които се движат в средата на пътя, за да избегнат някакво препятствия, като клони на крайпътни дървета или тесни мостове.
В натоварени условия е много трудно да се поддържа безопасна дистанция от автомобила пред вас. Въпреки това е важно да спазвате тази дистанция, тъй като тя може да предотврати инциденти. Както вече казахме в статията за използване на спирачките добър практически метод, който важи за всяка скорост, е винаги да шофирате на 2-3 секунди зад автомобила пред вас - още повече при лоши условия.
Леко увеличете дистанцията зад големите превозни средства преди да ги изпреварите, за да увеличите видимостта и да видите дали има идващи насреща автомобили.
Увеличете видимостта отвъд превозните средства, които искате да изпреварите, като не се приближавате прекалено много, а вместо това леко се отдалечите от тях. Заемането на тази позиция означава, че не само ще можете да виждате по - напред на пътя, но също така ще имате време да ускорите и да вземете крайното решение дали ще изпреварвате непосредствено преди да извършите самото изпреварване. Все пак не трябва да оставяте прекалено голяма дистанция до автомобила пред вас, тъй като тогава настигането му ще отнеме дълго време, което също може да бъде опасно.