Използване на спирачките


Правилната употреба на спирачките е неразделна част от безопасното шофиране и включва доста повече от просто натискане на педала, когато искате да намалите или да спрете. Преди да разгледаме подробно тънкостите на техниката за спиране е необходимо първо да разгледаме самите спирачки.


Видове спирачки

На тази диаграма може да видите как повече въздух преминава през дисковата спирачка (в ляво), отколкото през барабанната. Именно охлаждащия ефект на този въздух прави спирачките по устойчиви на загряване и от там намаляване на спирачното усилие.

Част от автомобилите в момента имат дискови спирачки отпред и барабанни спирачки отзад. Повечето съвременни автомобили обаче имат дискови спирачки и на четирите колела. Въпреки, че много хора смятат, че дисковите спирачки предоставят по - голяма спирачна сила, те не са значително по - силни от барабанните спирачки. Тяхната устойчивост на загряване и от там на намаляване на спирачното усилие е това, което ги прави по - добри. Това обяснява и защо те винаги се поставят в предната част – поради разпределението на теглото на автомобила при спиране, предните колела осигуряват около 70 процента от цялостното спирачно действие.

Една спирачка, независимо от нейния вид, загрява когато се използва, а ако се използва често и силно тя се нагрява до такава степен, че спирачната сила намалява или дори напълно изчезва. Възможно е да шофирате цял живот без изобщо да изпитате такова намаление, но то може и да възникне тогава, когато спирачките са най - необходими, например при поредица от остри завои при слизане по планински път. Можете да разпознаете намаляването на спирачното усилие по допълнителния натиск, който трябва да упражните върху педала, за да постигнете нормалната спирачна сила. При тези обстоятелства е най - добре да се спре и спирачките да се оставят да се охладят, защото цялата спирачна сила може да се изгуби ако прегрелите спирачки продължават да се натискат. При барабанните спирачки се стига по – лесно до такова намаление на спирачното усилие, отколкото при дисковите, защото те разпределят топлината по - неефективно.

И двата вида спирачки – дискови или барабанни – са в състояние да блокират колелата ако натиснете педала достатъчно силно, дори и на сух път. Сцеплението на гумите, а не на самите спирачки, определя колко ефективно ще спре един автомобил в спешна ситуация. Комплект от четири модерни гуми, всяка с контактна площ с размера на една мъжка подметка, върши забележителна работа при задържането на пътя на един автомобил, дори когато той тежи няколко тона.

Възможно е да преминете границата на сцепление, дори и на най - добрите гуми . Това ще доведе до загуба на сцеплението, блокиране на колелата и занасяне ако педала на спирачката се натисне прекалено силно, особено при мокър път. Един автомобил с блокирали колела не може да бъде спрян, дори е възможно да усетите, че набирате скорост, тъй като най - мощната спирачна сила се усеща точно преди колелата да блокират. Струва си да се запознаете с усещането за този момент в автомобила ви, въпреки че обществените пътища не са мястото, където да се прави това.

Постепенно спиране

Опитните шофьори би трябвало да са запознати с така нареченото „постепенно” спиране, което задържа колелата в движение за оптимално спиране при спешен случай. Ето как работи тази техника – когато шофьорът усети, че едно или повече колела започват да блокират, той моментално отпуска напрежението на педала за спирачката, за да позволи на заключените колела да се завъртят отново, след което отново упражнява напрежение за максимална спирачна сила. Този процес може би ще трябва да бъде повторен няколко пъти преди автомобила да спре. С практикуване на тази техника може да достигнете до положение, в което ще можете да задържите колелата на прага на заключване, така че автомобила да спре най - ефективно. Един опитен шофьор не би трябвало да изисква постепенно спиране от спирачките при обикновени условия, но при спешен случай на хлъзгава настилка използването на този вид спиране може да предотврати инцидент.

Съвременните автомобили са оборудвани с антиблокираща спирачна система (ABS). На практика, тази система извършва постепенно спиране вместо вас, при това доста по - бързо и ефективно, отколкото който и да било шофьор би могъл. Сензори и клапи за ограничаване на натиска и напрежението, управлявани от компютър, извършват работата на човешкият мозък и на краката, като тяхното действие се усеща чрез серия от импулси на спирачния педал. Тази техническа система е ценна за безопасността, въпреки че нито един шофьор на автомобил с ABS не трябва да създава у себе си фалшиво чувство за безопасност, или пък да разчита на системата при лоши условия на пътя. Един опитен шофьор би трябвало да умее да кара с години без да използва антиблокиращата спирачна система на автомобила си.

Истинските експерти в постепенното спиране са рали състезателите, които координират силното натискане на спирачките с движението нагоре-надолу на предното окачване и по този начин извличат максимума от автомобила. Спирането води до допълнително натоварване на предната част на автомобила, тласкайки я надолу и увеличавайки тежестта върху предните гуми. Прехвърляйки почти цялата работа по спирането върху предните гуми, тяхното сцепление се подобрява. Когато спирачката се освободи, предната част на автомобила моментално се повдига, след което под влияние на амортисьорите веднага се връща надолу. В този момент педалът се натиска отново и това води до увеличаване на сцеплението на предните гуми заради увеличения натиск и за колелата е по - малко вероятно да блокират. С повече практика наистина квалифицираните шофьори могат да синхронизират натискането на педала с „подскачащото” движение на автомобила породено от окачването. Тази техника е високо-специализирана и е подходяща само след значителна практика, като е приемлива на пътя само при много спешни случаи.

Най - важното нещо, което трябва да запомните е, че спирачките спират колелата, но гумите спират автомобила. Винаги трябва да знаете спирачните възможности на автомобила си и да се научите да определяте границата на сцеплението върху всякакви пътни настилки.



Спирачен път

За да изчислите спирачния път може да ползвате следната формула: скоростта на квадрат разделена на 200 дава разстоянието в метри. При скорост 100км/ч, това е 100 x 100 = 10000 / 200 = 50 метра. Към това разстояние трябва да добавим и "мисленото" разстояние за времето за реакция, което за 100км/ч е 14 метра. Така общия спирачен път за кола движеща се със 100км/ч е 64 метра.

Също много важно е умението да се прецени разстоянието необходимо на автомобила, за да спре при всяка скорост. Броя катастрофи в които един автомобил удря отзад друг автомобил, показва че много шофьори нямат представа колко място е необходимо, за да спре техния автомобил, дори и при добри условия. Дистанцията е особено важна при по – високи скорости и в случаите, когато поради някаква извънредна причина предния автомобил спре много рязко.

Разстоянието, необходимо за да спрете рязко се увеличава при увеличаване на скоростта: ако увеличите скоростта от 50км/ч на 100км/ч спирачният ви път ще се увеличи цели четири пъти. Опитните шофьори са се научили да преценяват безопасния спирачен път автоматично, но съществува и една полезна формула, която трябва да запомните в случай, че някога имате съмнения: умножете скоростта по себе си и я разделете на 200, за да получите разстоянието във метри. При 100км/ч - 100 x 100 = 10000 / 200 = 50 метра. Тази формула е подходяща за автомобил в изправност, с добри гуми и при суха пътна настилка. Спирачният път се увеличава значително при мокро време или при път, покрит с прах или масло. При сняг или лед цифрите се увеличават толкова много, че на някой достатъчно глупав да се движи със 100км/ч може да му отнеме над 250 метра, за да спре.

Към тези изчисления трябва да се добави и „мисленото” разстояние. Дори на хората с най - бързите реакции им трябва време, за да могат при пръв поглед върху опасността да изпратят сигнал от мозъка към крака, който пък да се премести от педала за газта върху спирачката и да приложи натиск. Някой, който може да извърши всичко това за половин секунда има невероятно бързи реакции. Въпреки това за същото време един автомобил, движещ се с 50км/ч се придвижва 7 метра, а автомобил, движещ се с 100 км/ч се придвижва с близо 14 метра. Това е една значителна цифра, която трябва да се добави към спирачния път.


Правило за дистанцията от три секунди

Правилото за дистанцията от три секунди е полезен начин за проверка дали караме на безопасна дистанция от автомобила пред нас, независимо от скоростта с която се движим. За да го приложите изберете неподвижен обект край пътя (знак или сграда например) и когато автомобила пред вас го подмине, започнете да броите до три. Ако достигнете обекта преди да можете да преброите до три, това означава, че шофирате прекалено близо до автомобила пред вас и трябва да увеличите дистанцията. Това правило важи за нормални условия на пътя. При намалена видомост, дъжд, сняг или други обстоятелства трябва да увеличите дистанцията. Практиката показва, че прилагането на това правило сериозно намалява риска от катастрофи, а в случай на катастрофи, пораженията са значително по - малки.


Избягване на рязкото спиране

Значението на спазването на безопасно разстояние зад автомобила пред вас винаги трябва да бъде подчертано, а за опитните шофьори това става втора природа. В резултат на това всеки, придобил напреднали умения в шофирането много рядко ще сметне за нужно да спре рязко. Ненужното рязко спиране е неудобно за пътниците, износва спирачките и гумите по - бързо и може да притесни другите шофьори.

Правилният начин на спиране е прост: трябва да натиснете спирачките плавно и постепенно за около две-трети или три-четвърти от разстоянието, за което искате да спрете, отпускайки спирачката през последната една-трета или една-четвърт. По - лекото спиране накрая оставя възможност да спрете по - рано, отколкото се очаквали, например ако шофьорът отпред спре по - рано на знака „стоп”.

Шофьор, който натиска спирачките силно, докато автомобила спре може да притесни и да създаде неудобство за останалите пътници в автомобила, въпреки че той самият може и да не забележи. Опитните шофьори спират плавно и внимателно чрез намаляване на натиска върху педала на спирачката за последните 20км/ч, а за последните няколко метра продължават да отслабват, така че автомобила да спре при най - лекото докосване на педала. Всеки добър шофьор знае, че с практиката моментът на спиране става незабележим. Можете да проверите дали сте достигнали това плавно докосване на спирачките като погледнете с крайчеца на окото си дали пътникът до вас накланя глава напред, когато автомобилът спира.


Спиране в права линия

Спирането по време на завой е кардинално нарушение, което повечето шофьори правят през по - голяма част от времето и единствено блестящите способности на модерните автомобили позволяват на шофьорите да се разминат без инцидент. Освен когато се движите бавно, спирането винаги трябва да се осъществява, когато автомобилът се движи в права линия. Понякога спирането по време на завой е неизбежно, но повечето пъти вие сте виновни заради лошата ви преценка.

Лесно може да предизвикате поднасяне на завой когато карате бързо, особено при мокър път. Това се случва, защото центробежната сила кара автомобила да се завърта към външността на завоя, повишавайки натоварването върху външните гуми и намалявайки натоварването върху вътрешните гуми, които по този начин стават по - податливи на блокиране и поднасяне, заради намаленото сцепление. При екстремни ситуации, спирането по време на завой може да превиши границата на сцеплението на гумата. Ако 80 процента от сцеплението на гумата се използва за поддържане на курса при завой и шофьорът изиска още 40 процента при внезапно натискане на спирачките, гумата няма да може да се справи и резултатът ще бъде поднасяне. Преди време шофьорите са били наясно с лимита, който автомобилът може да достигне, понеже този лимит е бил по – нисък. С развитието на автомобилите обаче модерното окачване и дизайна на гумите дават възможност на автомобилите да се движат в завой много по - бързо. Когато внезапното спиране се съчетае с днешните по – високи скорости, резултатът може да бъде плашещ и дори да доведе до катастрофа.



Отказване на спирачките

Почти универсалното използване на двукръговата спирачна система от производителите на автомобили означава, че отказването на спирачките се случва много рядко в днешно време, но все пак може да се случи. Ако причината е бавно изтичане на хидравличната течност може би ще усетите някои предупредителни знаци от педала. Последователното натискане на педала, за да се осигури повече течност от резервоара в системата може да доведе до временно подобрение, но причината трябва да бъде отстранена преди спирачките да откажат напълно.

Най - тревожният вид отказване на спирачките е когато няма предупреждение, а просто ужасната констатация, че педала не подава никакви сигнали към спирачката. В такъв случай трябва да направите каквото можете с ръчната спирачка (която е отделна механична, а не хидравлична връзка) и да използвате двигателя, за да забавите автомобила като сменяте предавките надолу възможно най - бързо без форсиране. С повече късмет и умения, вие може би ще успеете да предотвратите неприятности. Малко шофьори до сега са се сблъсквали с тази ужасна ситуация, но тя може да се случи, а вашата съобразителност с ръчната спирачка и предавките може да ви спаси от проблеми.

Въпреки, че дисковите спирачки са намалили проблема с отслабването на спирачното усилие, работоспособността им може да пострада, защото те са изложени на атмосферни влияния. Ако се натрупа вода между диска и накладките при дълъг път на автомагистралата при проливен дъжд или мокър сняг, е възможно да се появи моментена липса на реакция при използването на спирачките. Добра идея е леко да натискате спирачките от време на време, за да ги поддържате чисти ако сте тръгнали на дълъг път в проливен дъжд, но само тогава, когато няма автомобили зад вас.

Някои шофьори с автоматична скоростна кутия понякога ползват левия си крак, за да натиснат спирачките, но това е доста неразумно. Началното ви обучение като шофьор прави натискането на спирачките с десния крак инстинктивно действие и при спешен случай може да се объркате. Можете да блокирате колелата като натиснете педала на спирачката с двата крака или пък може да натиснете педала за газта с десния крак, докато използвате левия за спирачката.

Състезателите използват една специална техника на завъртане на десния крак, така че петата да натиска педала за газта докато възглавничката на крака натиска спирачката. По този начин се постига бърза и чистя смяна на предавката, когато наближат завой на пистата. Някои шофьори използват това и на пътя, но няма особен смисъл. Действията на пистата не са подходящи за обществените пътища и е доста възможно да не натиснете спирачката достатъчно добре докато се опитвате да натискате два педала с един крак. Може да ви изглежда практична, но тази техника има слабо значение при ежедневното шофиране, освен това в повечето случаи педалите на автомобилите не са подходящо поставени за тази техника.


Другите шофьори на пътя

И накрая, преди да приключим темата, дръжте под око шофьорите на пътя около вас. Бъдете подготвени ако шофьорът пред вас намали рязко без някаква очевидна причина, като спазвате дистанция, за да осигурите по - дълъг спирачен път ако той не е преценил правилно. Внимавайте за шофьорите и зад вас, и имайте предвид, че техните спирачки може да не са толкова добри, колкото вашите. Опитайте се да дадете допълнително предупреждение на водачите, които карат прекалено близо зад вас като натиснете леко педала за спирачката, за да включите спирачните светлини. Оставете си повече спирачно разстояние от обикновено, за да може да дадете на водача зад вас повече пространство за спиране.


Обобщение